Belasting versus belastbaarheid


Belasting versus belastbaarheid van het paard
Belasting versus belastbaarheid

Als we het hebben over de opbouw en training van een (jong) paard, spreken we vaker over de termen 'belasting' en 'belastbaarheid'. Een goede balans tussen deze twee is erg belangrijk om blessurevrij te kunnen trainen met jouw paard. In deze blog leg ik meer uit over deze twee termen en waarom dit zo belangrijk is.


belasting

Belasting betekent eigenlijk hetgeen wat jij van jouw paard vraagt. Er zijn drie 'vormen' van belasting:

  • Fysieke belasting: training van jouw paard;

  • Lichamelijke belasting: gewrichten, pezen, botten en banden;

  • Mentale belasting: stress

Alle belastingvormen kosten een paard energie.


belastbaarheid


Met belastbaarheid wordt bedoeld: wat kan het paard aan. Wanneer de belasting hoger is dan de belastbaarheid, dan spreken we over overbelasting/overtrainen. Bij overbelasting is de belasting zo groot, dat het lichaam dit niet aankan. Het risico op blessures en gezondheidsproblemen neemt hierdoor toe.


De belastbaarheid is voor elk individueel paard verschillend. Er zijn diverse factoren die invloed hebben op de belastbaarheid van jouw paard. Denk hierbij aan leeftijd (een hele belangrijke!!), fitheid, voeding, rust, stress en huisvesting. Daarnaast kan de belastbaarheid ook per moment verschillen.


Hieronder heb ik een aantal voorbeelden genoemd, waarbij de belastbaarheid van een paard lager is:

  • Paarden op jonge leeftijd;

  • Paarden in revalidatie, na een blessure;

  • Paarden met (chronische) gezondheidsproblemen;

  • Na een intensieve training en/of wedstrijd.

Wat dus voor het ene paard als heel 'simpel' wordt ervaren, kan dus voor een ander paard al te veel zijn. Dit ligt dus allemaal aan de belastbaarheid van het indiviuele paard.


overbelasting

Als de belasting hoger is dan de belastbaarheid, spreken we over overbelasting / overtrainen. Even heel simpel gezegd: Als jij meer vraagt aan jouw paard, dan het paard daadwerkelijk aan kan. Het is dus belangrijk om de juiste balans te houden tussen belastbaarheid en belasting. Daarnaast kun je door onvoldoende variatie toe te passen in jouw trainingen, spieren, gewrichten en pezen eenzijdig trainen waardoor ook overbelasting kan plaatsvinden.


Wanneer een paard structureel wordt overbelast, neemt juist de belastbaarheid af. Dit zorgt er voor dat het risico op blessures groter is, maar ook het risico op gezondheidsproblemen neemt dan toe.


Steeds meer paarden krijgen bijvoorbeeld peesblessures. Dit is een direct gevolg van onbalans tussen belasting en de belastbaarheid van het paard én eenzijdig trainen.


Spierbevangenheid is een ander veelvoorkomend gezondheidsprobleem, wat veroorzaakt wordt door slechte voeding of onbalans tussen belasting en belastbaarheid van het paard. Langdurige onbalans tussen belasting en belastbaarheid kan dus grote gevolgen hebben voor de gezondheid en conditie van jouw paard.


een jong paard

Als we het hebben over belastbaarheid, vind ik het altijd belangrijk om het jonge paard mee te nemen in het verhaal. Waarom? Heel logisch: de belastbaarheid van een jong paard is altijd lager dan een paard wat vol in training staat. Deze belastbaarheid moet nog worden ontwikkeld, zowel lichamelijk, fysiek als mentaal. Zo kan dus een hele simpele training van slechts enkele minuten een intensieve trainingsprikkel zijn. Door dit 2-3 x per week te doen, wordt het paard fitter. Ga je de training juist langer, vaker of zwaarder maken, bereik je het tegenovergestelde.


Als de belasting van een jong paard rustig uitbouwt, is de kans veel groter dat die een lange en gezonde sportcarriere tegemoet gaat. Wanneer je dit niet doet, leid je een paard op met een verhoogde kans op blessures en gezondheidsproblemen.


belastbaarheid verhogen

Om te voorkomen dat je jouw paard overtraint of overbelast, is het belangrijk om de belastbaarheid te verhogen. In eerste instantie geef je de juiste belasting, wat past bij de huidige belastbaarheid. Vervolgens ga je dit op de juiste momenten uitbouwen. Belasting uitbouwen kun je doen door de duur van een training te verhogen of door juist de intensiteit te verhogen.


Let op! Dit dient wel verantwoord en rustig te gebeuren. De juiste balans tussen belastbaarheid en belasting is belangrijk, maar ook de juiste balans tussen intensieve belasting en herstelmomenten. Het lichaam van het paard heeft namelijk ook tijd nodig om te herstellen, voordat die weer belast wordt.


advies bij belasting en belastbaarheid

Als ruiter is het belangrijk om te weten wat de belastbaarheid van jouw paard is, om vervolgens de juiste belasting te bepalen. Wat de belastbaarheid daadwerkelijk van jouw paard is, is vaak heel moeilijk in te schatten. Vaak kom je er pas achter, wanneer het helaas te laat is.


Met een hartslagmeting krijg jij inzicht in de belastbaarheid van jouw paard. Daarnaast krijg je ook inzicht in hoeverre jij jouw paard tijdens een zware training belast. Is de belasting wel in balans met de belastbaarheid? Of moet je eerst de belastbaarheid verhogen voordat je meer belasting kan vragen?


Met deze inzichten kan vervolgens een passend trainingspl